تالار عروسی لیانا اهواز
خرید آنلاین بلیط چارتری و سیستمی رزرو بلیط هواپیما با بهترین نرخ تهران اهواز

کد خبر: 34004
تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱

رئیس دادگستری استان خوزستان، ضمن سپاس از شهردار اهواز، شورای شهر، مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری کلانشهر اهواز که در تاسیس و راه اندازی این سردخانه سهیم بوده اند، خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از مطرح نمودن موضوع احداث یک سردخانه عمومی با شهردار اهواز، طرح در دستور کار قرار گرفت و ظرف مدت 9 ماه نیز به پایان رسید.
امتیاز خبر: از تعداد رای دهندگان

رئیس دادگستری استان خوزستان، ضمن سپاس از شهردار اهواز، شورای شهر، مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری کلانشهر اهواز که در تاسیس و راه اندازی این سردخانه سهیم بوده اند، خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از مطرح نمودن موضوع احداث یک سردخانه عمومی با شهردار اهواز، طرح در دستور کار قرار گرفت و ظرف مدت ۹ ماه نیز به پایان رسید.

عصراهواز سیدخلف موسوی شهردار اهواز در آیین افتتاح اولین سردخانه عمومی سردخانه کلانشهر اهواز که امروز (یکشنبه ۲۹ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: اهواز تنها کلانشهر کشور بود که سردخانه عمومی نداشت و به این علت مشکلات زیادی بر مردم به ویژه برای بستگان امواتی که در منزل فوت می‌کردند، تحمیل می شد.

وی تصریح کرد: به علت نبود سردخانه عمومی، مردم برای دریافت مجوز دفن، باید به دادسرا مراجعه می‌کردند و کاروان‌های تشییع جنازه در سطح شهر تشکیل و در مسافت‌های طولانی ترافیک ایجاد می‌شد.

شهردار اهواز ادامه داد: بنابراین ضرورت احداث یک سردخانه مرکزی در آرامستان‌های اهواز احساس می‌شد. این امر در یک جلسه با حضور مدیرکل دادگستری خوزستان مطرح و مدیرکل دادگستری استان، احداث این سردخانه را به شهرداری محول کرد. با پیگیری‌ها و جلساتی که پس از آن برگزار شد، احداث یک سردخانه عمومی ظرف یک سال را وعده دادیم. البته این پروژه بیش از یک سال زمان برد.

موسوی احداث سردخانه عمومی در اهواز را جزو خدمات اجتماعی شهرداری به مردم عنوان کرد و افزود: هر چند ممکن است برخی اهمیت احداث این سردخانه را ندانند، اما از به سرانجام رسیدن این پروژه خرسند هستیم. بالاخره تا زمانی که فرد با مشکلی مواجه نشود، اهمیت آن را درک نمی‌کند.

همچنین فرهاد افشارنیا در این آیین اظهار کرد: متأسفانه کلانشهر اهواز فاقد سردخانه عمومی و متمرکز بود و از این رهگذر، مشکلات متعددی برای خانواده متوفیان در مسیر کفن و دفن اموات ایجاد می‌شد و بستگان متوفیان در پیچ و خم بروکراسی اداری کفن و دفن اموات به ناچار گرفتار می‌شدند.

وی ادامه داد: با تقاضای مدیرکل پزشک قانونی استان که دغدغه مشکلات روزمره مردم را در خصوص کفن و دفن اموات داشتند، بحث احداث سردخانه عمومی برای ارائه این خدمت عمومی و اجتماعی به شهروندان پیشنهاد شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: خانواده متوفیان علاوه بر اینکه داغدار از دست دادن نزدیکان و عزیزان خود بودند، به علت تشریفات اداری روال کفن و دفن اموات ناچار می‌شدند ساعت‌ها و حتی بعضاً روزهایی را در مسیر اخذ مجوز دفن قرار بگیرند که این امر برای خانواده متوفی ناراحت‌کننده بود و همچنین یک کار غیرضروری را بر دستگاه قضایی استان تحمیل می‌کرد.

افشارنیا ادامه داد: در نهایت این فکر در ذهن ما نقش بست تا از شهرداری بخواهیم چنین مجموعه‌ای را احداث کند. البته ما امیدواریم که هیچ خانواده‌ای داغدار از دست دادن عزیزان خود نشود، اما مرگ جزو سرنوشت و تقدیر انسان است و رهایی و خلاصی از آن ممکن نیست؛ بنابراین ناچاریم چنین مجموعه‌هایی را برای خدمات‌دهی به شهروندان تدارک ببینیم.

در بخشی دیگر حسین برون مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اهواز عنوان کرد: اعتبار ساخت ابنیه و تاسیسات این سردخانه عمومی در کلانشهر اهواز و خرید و نصب تجهیزات بیش از ۵ میلیارد ریال بوده است.به گفته وی، مساحت این سردخانه ۲۲۵ متر مربع و ظرفیت آن نیز حدود در بخش سردخانه زیر صفر بیش از ۶۰ جسد و سردخانه بالای صفر ۲۶ جسد است.

برون با اشاره به تامین رفاه حال بازماندگان متوفیان به عنوان یکی از اهداف ساخت این سردخانه اضافه کرد: به منظور متمرکز شدن و سهولت کار تشییع و تدفین متوفیان کلانشهر اهواز احداث سردخانه را در دستور کار قرار داده ایم.

برون اظهار کرد: تنها مکانی که متوفیان تا زمان انجام مراحل تدفین در آنجا نگهداری می شدند. سردخانه پزشکی قانونی بود و برای خانواده های متوفیان برای گذراندن مراحل کسب جواز دفن تا مرحله تدفین افرادی که در منزل فوت می شدند، مشکلاتی را ایجاد می کرد.

وی افزود: سازمان آرامستان ها برای رفع این کمبود باتوجه به حمایت های شهردار و مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان، اقدام به ساخت نخستین سردخانه آرامستان شهرداری کلانشهر اهواز کرد.

مدیر عامل سازمان آرامستان ها از تسریع و بهبود روند خدمت رسانی به شهروندان و با موافقت دادگستری خوزستان نماینده ای از دادستانی و همچنین مستقر شدن پزشکی به نمایندگی از پزشکی قانونی در این سردخانه خبر داد.

برون تصریح کرد: در صورت استقرار نمایندگی دادستانی و پزشکی قانونی، می توان اجساد مجهول الهویه و بلاصاحب را بعد از انجام آزمایش DNA، انگشت نگاری و کلیه آزمایشات مربوطه سریعاً دفن کرد که این مسئله از نگهداری چند ماهه اجساد جلوگیری و متوفی سریعا تعیین تکلیف می شود تا صاحبان اجساد به راحتی بتوانند از روی مدارک موجود متوفیان را شناسایی کنند.

وی بیان کرد: این ساختمان در ابتدا قرار بود در زمینی به مساحت۱۷۰ متر مربع احداث شود که در ادامه کار و پس از بررسی های لازم و احساس نیاز به فضای بیشتر، ساختمان به مساحت ۲۲۵ متر مربع افزایش یافت.

برون با تاکید بر سرعت بخشیدن به روند تجهیز سردخانه توسط پیمانکار مربوطه گفت: سردخانه آرامستان ها دارای یک سالن صفر درجه، یک سالن بالای صفر، یک سالن تشریح جسد، دفتر نمایندگی دادستانی و پزشکی قانونی، اتاق رختکن، سرویس بهداشتی و حمام در زمینی به مساحت ۲۲۵متر مربع است که احداث آن به پایان رسیده است.

وی در پایان گفت: در هنگام انجام مراسم تدفین فقط کافی است که جسد را از سردخانه آرامستان تحویل و به غسالخانه برده تا در قطعات آرامستان دفن کنند و تمام این کارها در یک محل انجام می شود.

همچنین دکتر فرزاد حسینی مدیرکل پزشکی قانونی استان خوزستان در مراسم افتتاح اولین سردخانه عمومی کلانشهر اهواز گفت: عدم وجود سردخانه عمومی در کلانشهر اهواز مانعی برای ارائه خدمات بهتر به همشهریان بود، اهواز تنها کلانشهری بود که فاقد سردخانه عمومی بود.

حسینی به مشکلات عدم وجود این سردخانه اشاره کرد و عنوان کرد: در مرحله اول بستگان اموات نمی دانستند جسد را به کجا باید منتقل کنند و به ناچار در سطح بیمارستان های شهر این اجساد نگهداری می شدند و انتقال آن ها به آرامستان با مشکلاتی روبه رو بود.

وی افزود: از نظر منظر شهری باعث می شد ما کاروان های انتقال جسد را در سطح شهر مشاهده کنیم و این اقدام زیبنده ای برای شهر نبود، همچنین برای شهروندان مشکلات ترافیکی ایجاد می کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان خوزستان به اهمیت روند تسریع در دفن اشاره کرد و اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی تسریع در روند دفن بسیار حائز اهمیت است، به این دلیل که مرکزی برای پایش تشخیص مرگ های طبیعی از غیر طبیعی وجود داشته باشد به ناچار مردم باید به سیستم قضایی مراجعه می کردند تا مجوز دفن دریافت می کردند، این عامل باعث افزایش پرونده ها در سیستم قضایی می شد و بار مضاعفی به این سیستم وارد می کرد، همچنین تاخیر ١ یا ٢ روزه ای در روند دفن ایجاد شود.

وی ادامه داد: این مسئله برای اولین بار در شورای قضایی استان خوزستان برای ارائه خدمات به شهروندان مطرح شد، با حمایت دکتر افشارنیا ریاست کل دادگستری استان تصویب شد و برای ادامه این کار با دادستان شهر اهواز و همچنین شهردار کلانشهر اهواز و مدیرعامل سازمان آرامستان ها بودیم.

حسینی گفت: پیگیری های این افراد باعث شد که این پروژه که با جدیدترین تکنولوژی روز ساخته شده است با سرعت اجرا شود و امروز شاهد اجرای آن هستیم.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم با تعامل بیشتر سیستم های قضایی و اداری این افتتاح نمادی از تعامل موثر بین قوه قضاییه و قوه مجریه بوده بتوانیم خدمات ویژه ای را به شهروندان اهوازی ارائه دهیم.


Asr Ahwaz News Agency

5.0 35
Google | Google+

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری